RatKind and Poppies, Observatoire Place Ville Marie, Montréal, Québec, 2020

COMMUNIQUÉ DE PRESSE

RATKIND AND POPPIES

Photographie et vidéo

 

Dans la série RatKind, Bonnie Baxter invite le spectateur à se projeter dans un avenir utopique / dystopique invraisemblable autour d’une communauté de rats humanoïdes ayant supplanté les humains.

Sa présentation nous demande de dépasser notre peur et notre haine du rat, une appréhension bien ancrée dans notre subconscient, et d’ainsi surmonter nos idées reçues et nos préjugés. La proximité physique des rats avec les humains et leurs comportements sociaux similaires aux nôtres en font un miroir sombre de notre propre existence.

RatKind se présente comme un antidote aux inégalités croissantes, aux problèmes de droits humains et à la crise environnementale actuelle.

Autour de l’avènement d’une communauté ayant échappé à un désastre écologique d’origine humaine, des étudiant(e)s, des artistes et des membres de communautés marginalisées, devenus modèles ou interprètes, inventent une société basée sur l’empathie et le respect pour tous les êtres vivants, quelle que soit leur sensibilité ou leur culture, ainsi que sur une bienveillance pour la nature.

La plupart des éléments de cette série ont été créés dans les jardins spectaculaires de la maison de l’artiste à Val-David.

Commissaire : Marie Perrault

RatKind & Poppies was an immersive installation of works at the Summit Observatoire Place Ville Marie: a satellite exhibition with the contemporary art festival Art Souterrain 2020 – RESET. The exhibition combines prints from my 2005 series “Poppies” with sculptures and video from my 2018 series “RatKind.” “Poppies” employs the symbolism of loss and regeneration as a counterpoint to “RatKind” which dwells on the need for social change in order to face the climatic crisis. RatKind acts as a metaphor for a humanity that has brought its greatest phobias into the light to face and overcome them in a re-imagined future.

 

PRESS RELEASE

RATKIND AND POPPIES

Photography and video, 2019

 

In her series RatKind, Bonnie Baxter asks the viewer to project themselves into a utopian/dystopian future where a community of humanoid rats have supplanted human beings.

Her presentation encourages us to overcome our fear and hatred of the rat, a feeling of dread that is deeply rooted in our subconscious, and therefore move beyond our preconceived notions and prejudices. The physical proximity of rats to humans and our shared social behaviours make them a mirror image of our own existence.

RatKind presents itself as an antidote to growing inequality, human rights issues and today’s environmental crisis.

Within the theme of the emergence of a community that managed to survive a human-induced ecological disaster, students, artists and members of marginalized communities, as models and actors, imagine a society based on empathy and respect for all living creatures independently of their level of sensitivity or of their culture, including a feeling of goodwill towards nature.

The majority of this series’ items were created in the artist’s spectacular gardens at her home in Val-David.

Curator : Marie Perrault